onsdag 2 mars 2011

Felix har åkt!



Nu har Felix åkt hem igen! Efter att ha haft honom hos oss i en och en halv månad är det ganska tomt härhemma. Felix är en underbar landseerhane! Glad, stor och snäll, i sanning en "gentle giant".
En riktig busunge visade han sig också vara. Ute i hundhagen la han beslag på alla leksaker och rusade runt och retade alla som försökte ta dem ifrån honom. Baby är van att bestämma i flocken men nu hade hon funnit sin överman. En dag försökte hon ta en leksak från honom men då mullrade Felix till ordentligt och ställde sig över henne varpå Baby, till synes mycket förvånad genast gav sig. Jag tycker att det var en nyttig erfarenhet för henne då hon annars har en tendens att lägga beslag på allt som är roligt att leka med. De båda fortsatte att ha jättekul och busade ihop hela tiden han var här.

 
Felix var också en mycket gosig och kelen pojke. När han ville få lite extra kärlek och gos så såg han till att få det - jag menar, inte kunde man motstå honom när han kom och puffade på en med sin stora nos och ville bli klappad och kliad. När jag satt vid skrivbordet tryckte han alltid in sin stora skalle under min arm och när jag satt i soffan kom han och dreglade över stickning och garn. En tidig morgon kände jag att någon kröp upp i sängen och la sig bredvid mig - det visade sig vara Felix. Jag, som annars aldrig låter hundarna ligga i sängen låtsades inte om att han låg där utan lät honom ligga kvar - han var ju så gosig och oförarglig.
   
Eftersom Nelly löpte när Felix kom till oss uppstod snart kärlek. I några dagar uppvaktade han henne mycket gentlemannamässigt och till slut blev det parning. Nelly var den av våra hundar som Felix tillbringade mest tid med under hela sin tid här - dom var som ett troget gammalt par.

I den bästa av hundvärldar skulle Baloo och Felix kanske kunnat leva fredligt här, sida vid sida men nu vill ju sällan hanar samsas om flickorna i flocken så därför fick Felix åka hem igen och Baloo är åter ensam herre på täppan.

Vi önskar Felix "so long" och tackar Ulrik och Mia med respektive för visat förtroende och ser fram emot att ses igen. Vi hoppas att Nellys och Felix kärleksaffär kommer att bära frukt och att det kommer att födas små landseervalpar här om några veckor - vi håller tummarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar