lördag 30 april 2011

Valborg och vårbruk!

Valborg idag. När man som jag bott större delen av livet i Uppsala innebar det förr att man åkte ner till slottsbacken och såg mösspåtagningen kl 15.00. Men nu är det länge sedan jag var där och sedan jag blev "lantis" är det inte mycket som lyckas locka mig in till stan.

Hos oss pågår just nu febril verksamhet. Vi river ut köket för renovering, röjer och fixar på tomten, i rabatter och trädgårdsland, Johan och Baby går på Slyngelkurs (för vem?!) och jag håller som vanligt på med allehanda textila alster - just nu är det kardning och tovning av ull samt att sticka på nyinköpt stickmaskin som gäller.

Hundarna mår bra och lilla söta Tufflan växer och frodas och plågar sina kamrater i flocken så mycket hon förmår. Nära nog varje dag tömmer hon ut en vattenskål (läs balja!) på golvet och vi vadar omkring i en ständig innepool. Ute har jag bytt vattenskålen mot en stor tung kastrull. Även denna tömmer hon regelbundet och släpar omkring i hundhagen. Snart är det dags att åka till Siggeforasjön för årets första hundbad. Det ska bli så kul att se hur hon reagerar när hon får ta sig an så mycket vatten, det lilla blötdjuret!

Härligt i vårsolen!
 Juni är en mycket fredlig tös vars lugna temprament sällan låter sig uppröras men igår kväll kom det i svallning. Hon skulle ut på sista kvällspinken i lilla hundgården och upptäckte några stora lövhögar som hon inte sett tidigare. Hon gick igång på alla cylindrar och morrande och mullrade ihärdigt mot dessa okända hot och ville inte ge sig och komma in. Det var sent och högst troligt sov grannbarnen så för att inte väcka någon fick jag ta till det tunga artilleriet, dvs. muta henne med godis och då kom hon blixtsnabbt in. Imorse tog hon sig en grundlig inspektion av detta okända hot och kunde slutligen erövra fienden, dvs. klampa runt ordentligt i alla löv. Jag säger som min systersons son Arvid 3 år: "Jag tycker sååå mycket om Junis"!


Juni erövraren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar